Teodor Axentowicz
Urodził się 13 maja 1859 roku w Brasov w Siedmiogrodzie
(Rumunia) w rodzinie ormiańskiej, która tak jak większość Ormian Polskich
kultywowała i rozwijała silne związki z macierzą. Szkołę realną ukończył
we Lwowie, a następnie w latach 1878 - 82 odbył studia w Akademii
Monachijskiej w pracowni Gabriela von Hackla, Aleksandra Wagnera i Gyula
Benczura, malując zgodnie z ówczesnym duchem realistyczne sceny rodzajowe.
Wcześnie, bo już ok. 1880 r. komponował sceny z życia Słowian ("Wiec",
"Pogrzeb wodza") oraz namalował pierwszą olejną wersję "Pogrzebu na
Huculszczyźnie". Temat ten powtarzał w różnych wersjach prawie do końca
życia. W tym okresie twórczości próbował malarstwa historycznego m.in.
"Ormianie w Polsce" i portretowego. W latach 1882 - 1895 przebywał w
Paryżu i uczęszczał do pracowni Emila Augusta Carolusa-Durana, a ok. 1890
odwiedził Londyn, gdzie studiował osiemnastowieczne malarstwo portretowe i
wykonał 12 portretów. Ceniony w Londynie i Paryżu jako portrecista,
wykonał "Portret Sary Bernhardt" i słynnej z urody Henrietty Fouquier,
które zdobyły duże uznanie i uczyniły Artystę wziętym portrecistą salonów
Paryża. Następnie podróżował do Włoch, a w 1895 osiadł w Krakowie. Został
profesorem zreformowanej przez Fałata krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych
(1895 - 1934) i dwukrotnie wybranym rektorem ASP (1910 i 1927/28). W 1897
założył szkołę malarstwa dla kobiet, gdzie nauczali Leon Wyczółkowski i
Jan Stanisławski. Wcześniej zaś, w 1896 wykonał projekt witraża dla
katedry ormiańskiej we Lwowie (niezrezlizowany), a także współpracował
przy "Panoramie Racławickiej" W.Kossaka i J.Styki. Około 1900 zmienił swą
technikę malarską, zarzucił prawie zupełnie malarstwo olejne, a coraz
częściej zaczął posługiwać się pastelami, którymi raczej rysował, tworząc
siatkę cienkich i delikatnych, na ogół przenikających się wzajemnie linii.
Za pomocą pasteli portretował przede wszystkim kobiety, w szczególności
eteryczne dziewczęta oraz dzieci. W tej też technice wykonał swój
autoportret. Axentowicz był jednym z założycieli, a następnie aktywnym
działaczem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", członkiem "Secesji"
wiedeńskiej, Koła Literacko - Artystycznego i Towarzystwa Miłośników
Historii i Zabytków Krakowa. Był uczestnikiem i organizatorem wielu wystaw
indywidualnych i zbiorowych m.in. w TPSP w Krakowie (1880), w Salonie A.
Kujwulta (1881 - 1906), w TPSP w Warszawie (1883), w St. Louis (1904),
Rzymie (1911), Wenecji (1914), Wiedniu i Dreźnie. Wystawy indywidualne
zorganizowano mu w 1923 i 1927 w Krakowie, w 1930 w Łodzi i Warszawie, a
pośmiertnie w 1938 w Krakowie i Lwowie i w 1999 w Krakowie.
Biografowie uważają Teodora Axentowicza za malarza niezwykłego,
uprawiającego z równym entuzjazmem dwa, zupełnie odmienne rodzaje
malarstwa. Pierwszą jego pasją było malarstwo kobiet; tworzył pastelowe,
pełne wdzięku portrety, inspirowane malarstwem Boldiniego i Whistlera i to
zarówno twarze wielkich dam, jak i świeże twarzyczki wiejskich dziewczyn,
figlarnych gryzetek miejskich, klasyczne twarze posągowych piękności.
Drugim nurtem zainteresowań Artysty, najbardziej chyba interesującym w
jego twórczości, był nurt rodzajowy, wynikający z fascynacji folklorem
huculskim, barwnością strojów, malowniczością obrzędów, surowością
obyczajów ("Święcenie Jordanu" - 1893, "Pogrzeb huculski", "Święcone",
"Procesja", "Kołomyjka"). Uprawiał też grafikę (litografię, algrafię,
glinoryt: afisze, okładki i ilustracje m.in. do czasopism "Ver Sacrum" i
"Le Monde Illustre"). Obarczony liczną rodziną zmuszony był przyjmować
różne zamówienia, które powodowały plotki i złośliwości w ówczesnym
krakowskim środowisku artystycznym. Jednak dla historyków sztuki jego
dorobek sytuuje go pośród najwybitniejszych malarzy polskich. Zmarł 26
sierpnia 1938 r. w Krakowie.
Teodor Axentowicz - Chrzest Armenii
150 rocznica urodzin artysty Cmentarz Rakowicki w Krakowie
|