Strona Andrzeja Bohosiewicza
Historia Ormian w Polsce
Początki emigracji ormiańskiej w
Polsce sięgają drugiej połowy XI
wieku, po zajęciu owczesnej stolicy Armenii - Ani przez Turków Seldżuków i
po klęsce w bitwie pod Manazkert w 1071 roku. Według tradycji ormiańskiej
w 1098 roku poświęcono kościół Matki Boskiej i św. Grzegorza Oświeciciela
w miejscowości Ilow. Jest to ormiańska nazwa późniejszego Lwowa. W 1197
roku przełożony ormiańskiego klasztoru w Sewrze (na południowy wschód od
jeziora Wan), przekazał pięknie iluminowaną księge Nowego Testamentu z
odpowiednią dedykacją dla kościoła ormiańskiego w mieście Ilow. W 1363
roku, dokładnie na miejsce starego, drewnianego kościoła, wzniesiono nowy,
kamienny kościół pod tym samym wezwaniem. Jest to prezbiterium obecnej
katedry ormiańskiej we Lwowie. Kazimierz Wielki dokumentem z 1363 roku
wyznaczył Lwów jako miejsce stałej siedziby biskupstwa ormiańskiego po
wsze czasy.
Biskup Mikołaj Torosowicz w 1630 roku,
przyjmując jurysdykcję
Stolicy Apostolskiej, otrzymał zapewnienie, wręcz nakaz, aby nie
przeprowadzać żadnych zmian w liturgii jak i w całym obrządku ormiańskim.
Rozporządzeniu temu pozostał wierny aż do swojej śmierci w 1685 roku,
pomimo ciągłych nacisków ze strony OO. Teatynów, prowadzących we Lwowie z
polecenia Kongregacji De Propaganda Fide Papieskie Seminarium Ormiańskie.
Mniszki ormiańskie, żyjące przy
katedrze ormiańskiej we Lwowie, w
1660 roku przyjmują regułę zakonną św. Benedyktyna, dostosowując ją do
obrządku ormiańskiego. Dały w ten sposób początek klasztorowi PP.
Benedyktynek obrządku ormiańskiego w Polsce.
Na powszechnym synodzie duchowieństwa
ormiańskiego we Lwowie w
1691 roku za abpa Wartana Hunaniana pod wpływem OO. Teatynów zaczęto
powoli latynizować obrządek, wprowadzając nieznaczne zmiany do Liturgii
Mszy św.. Zaczęto używać równolegle z ormiańskimi szat liturgicznych
łacińskich. W kościołach umieszczono ambony i konfesjonały na wzór
kościołów polskich oraz zapraszać księży polskich do wygłaszania kazań w
języku polskim.
 
;Kolejne, nieznaczne zmiany wprowadził
w 1728 r. ks.Stefan Roszka.
Arcybiskup Jakub Stefan Augustynowicz w 1780 r. do obrządku ormiańskiego w
Polsce zaprowadził kalendarz gregoriański.
W 1861 r. miała miejsce bardzo ostra
polemika między anonimowym
autorem (prawdopodobnie Torosiewicz) projektu całkowitego zlikwidowania
obrządku ormiańskiego w Polsce, a broniącym obrządku i jego wielkiej roli
- proboszczem ormiańskim w Stanisławowie - ks. Isakiem Isakowiczem.
Równocześnie od 1860 r. przez kilka kolejnych lat ciągnęła się sprawa
założenia klasztoru OO. Mechitarystów we Lwowie i otworzenia przy
klasztorze szkoły ormiańskiej - z myślą o odnowie obrządku i większym
zaktywizowaniu Ormian Polskich. Z powodu trudnej sytuacji politycznej jak
i nieprzychylności władz zaborczych projekt ten upadł.
Na mocy zarządzenia abpa Grzegorza
Józefa Romaszkana (1876 - 1881)
we wszystkich kościołach Lwowskiej Archidiecezji obrz. ormiańskiego
zaczęto używać Mszału ormiańskiego i innych ksiąg liturgicznych,
obowiązujących we wszystkich diecezjach Katolickiego Kościoła
Ormiańskiego, a drukowanych w klasztorze OO. Mechitarystów w Wiedniu. Na
wniosek abpa Isaka Isakowicza Komisja Liturgiczna Katolickiego
Patriarchatu Ormiańskiego, za aprobatą Stolicy Apostolskiej wydała
skróconą wersję Brewiarza Ormiańskiego do dzisiaj używanego przez
wszystkich księży diecezjalnych i zakonnych obrządku ormiańskiego.
Największa latynizacja i idąca za tym
polonizacja środowiska
ormiańskiego w Polsce dokonała się w okresie międzywojennym za abpa Józefa
Teodorowicza (1902 - 1938). Względnie w niezmienionym stanie
obrządek i tradycja ormiańska przetrwały w takich parafiach, jak: Śniatyn,
Kuty, Czerniowce (Bukowina).
W drugiej połowie lat 20 - tych
powstał wśród księży ormiańskich
ruch na rzecz odnowienia obrządku ormiańskiego przez powrót do
źródeł.Powstanie tych tendencji wynikało z dwóch przyczyn :
duszpasterskiej i świadomości swojego pochodzenia. W tym celu w 1930 roku
powołano Archidiecezjalny Związek Ormian w Polsce, a na dwa lata przed
wybuchem II wojny światowej rozpoczęto przygotowania do zorganizowania
Związku Młodzieży Ormiańskiej w Polsce.
W 1933 roku ks. infułat Dyonizy
Kajetanowicz, czołowy zwolennik
powrotu do źródeł obrządku ormiańskiego w Polsce za aprobatą
abpa
Józefa Teodorowicza udał się do Patriarchatu w Bejrucie i do
Konstantynopola.
Celem tego wyjazdu było dokładne zapoznanie się z całokształtem tradycji i
obrządku ormiańskiego oraz, niezależnie od jurysdykcji kościelnej,
nawiązanie ścisłej więzi z Patriarchatem i ośrodkami ormiańskimi na
Bliskim i Środkowym Wschodzie. Z Patriarchatu przywiózł m.in. melodie i
dokładny opis ceremoniału mszy św., sposób sprawowania sakramentów i
odmawiania Brewiarza. Opracowano statut specjalnej Komisji Liturgicznej,
której zadaniem byłoby stopniowe przywracanie obrządkowi ormianskiemu jego
własciwej formy. Niektórzy księża, jak np ks. Kajetan Amirowicz ze
Śniatynia, nie czekając na dyrektywy powstającej Komisji, sami zaczęli
powoli w miarę możliwości "armenizować" obrządek. Mając powyższe na
uwadze, na studia teologiczne wysłano do rzymskiego Seminarium
Ormiańskiego kilku kandydatów, którzy oprócz przygotowania do kapłaństwa,
poznaliby dobrze własny obrządek i po powrocie jako kapłani pracowali
wśród
Ormian Polskich. Byli to późniejsi księża: Romaszkan, Roszko,
Petrowicz. W 1930 roku na zaproszenie ks. abpa Teodorowicza przybyli do
Lwowa z Patriarchatu dwaj nowo wyświęceni księża: Józef Garmirian i Sarkis
Egjulian - późniejszy proboszcz w Brzeżanach. Śmierć w 1938 roku ks. abpa
Teodorowicza i w niecały rok później wybuch II wojny światowej wszelkim
tym poczynaniom położyły kres.
Skutkiem nowego kształtu Polski Kresy
Południowo-Wschodnie wraz z
całym stanem posiadania Kościoła Ormiańskiego w Polsce znalazły się po II
wojnie światowej w granicach ZSRR. Nastąpiło zerwanie tradycji i powojenne
rozproszenie po całym kraju rodzin Ormian Polskich. Obecnie w Polsce jest
tzw. parafia
personalna z siedzibą w Gliwicach. Duszpasterzem Ormian
Polskich jest Archimandryta (orm. Kercharkeli) ks. Józef Kowalczyk. Ma on
niejako dwóch zwierzchników: Patriarchę - Katolikosa Howannesa Kaspariana,
który jako zwierzchnik Katolickiego Kościoła Ormiańskiego przyjął imię
Jana Piotra XVII i drugiego z woli Stolicy Apostolskiej od 1982 r.
Ordynariusza dla Ormian Katolików w Polsce, którym jest Prymas Polski
Ks.Kardynał Józef Glemp.
Opłatek z Ks. Prymasem, Warszawa - styczeń 1997
Modlitwa "Ojcze nasz" w języku ormiańskim z autografem
ks. Prymasa Józega Glempa.
Wszelkie sprawy jurysdykcyjne (administracyjne) w
odniesieniu do Kościoła Ormiańskiego w Polsce leżą w gestii Ks. Prymasa i
Kongregacji Kościołów Wschodnich Stolicy Apostolskiej, natomiast sprawy
związane z obrządkiem, a więc ceremoniał Mszy św., sposób jej
celebrowania, ceremoniał Sakramentów św., tradycja i kultura ormiańska
należą do Komisji Liturgicznej Patriarchatu Ormiańsko-Katolickiego. Jego
siedziba mieści się od 1742 r. w Bzommar na północ od Bejrutu (w górach
Libanu).
autor:
Andrzej Bohosiewicz
|